iPhone 14 Pro و دلایلی که از تبدیل شدن آن به یک گوشی گیمینگ جلوگیری میکند
آنچه در این مقاله میخوانید
در طول یک دهه گذشته، تامین منابع پردازشی محصولات اپل (Apple) از جمله گوشی iPhone و آیپد (iPad) بر عهده پردازنده انحصاری این شرکت، یعنی سری A بوده است. محصولاتی که از این تراشه بهره میبردند، در مقایسه با سایر رقبا از جمله Qualcomm، Samsung و MediaTek برتری زیادی داشتند. با عرضه گوشیهای iPhone 14 در سال 2022، عملکرد محصولات این شرکت افزایش یافت.
دیدن این که چقدر این تراشهها قدرتمند هستند تا حدودی شگفتانگیز است. زمانی که متوجه میشویم روند انتقال محصولات مک (Mac) از اکوسیستم x86 شرکت Intel توسط پردازنده خودساخته سری M انجام گرفته، میزان شگفتی این موضوع بیشتر هم میشود. لازم است به این اشاره کرد که پایه و اساس سری پردازندههای M، چیپ A12Z است که در سال 2020 در تبلت iPad Pro مورد استفاده قرار گرفت.
در سال گذشته، اپل با چیپ A16 Bionic که با فناوری نسل بعدی 4 نانومتری و SoC ساخته شد، توانست باری دیگر رهبری جبهه پردازندههای انحصاری را عهدهدار شود. اپل در مصاحبهها و سخنرانیهای خود از برتری این چیپست نسبت به رقبا سخن گفت.
این شرکت مدعی شد که سیلیکون جدید (سری پردازشگرهای تازه این شرکت) به یک پردازنده گرافیکی 5 هستهای با 50 درصد پهنای باند بیشتر حافظه مسلح است. این مورد منجر شده تا محصولات اپل در اجرای بازیها و برنامههای گرافیکی بهترین عملکرد را از خود به جای بگذارند. حداقل روی کاغذ، واقعیت خیلی دور از انتظار نیست.
انرژی زیاد، فضای تخلیه کم
زمانی که تواناییهای iPhone 14 Pro را با تمام بازیهای سنگین موجود در App Store محک بزنید، انتظار چیزی جز عملکرد بالاتر از کلاس جهانی ندارید. طبیعیتا همین اتفاق افتاده و شما این پرفورمانس رویایی را دریافت خواهید کرد، اما برای مدتی نهچندان کوتاه. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، iPhone 14 Pro همان مشکلی را دارد که Google Pixel 6a از آن رنج میبرد.
پردازنده هر دو گوشی ذکر شده آنقدری قوی است که سیستم مدیریت دمای داخلی را با مشکل روبرو میکند. البته اپل سال گذشته در سختافزار حرارتی گوشی خود تغییراتی ایجاد کرد.
برای یک سال دیگر، اپل از سیستم خنککننده بهبود یافته و کارآمد صرف نظر کرد و تصمیم به طراحی بدنه گوشی گرفت. این خبر خوبی نیست، خصوصا زمانی که پردازنده با پیشرفت بیشتر، 40 درصد افزایش قدرت را تجربه کند و حافظه گرافیک هم 50 درصد افزایش حاشیه داشته باشد.
با این حال، اپل برای مدیریت حرارتی حساب ویژهای روی سایر ویژگیهای گوشی خود باز کرد که متاسفانه هیچ یک از آنها تاثیرگذار واقع نشدند. iPhone 13 Pro در مدیریت گرما چندان خوب نبود، iPhone 14 Pro هم از گوشی قبلی اپل بهتر نیست و در این زمینه، خصوصا حین بازی، عملکرد متفاوتی ندارد.
یک هیولای گیمینگ با حرارت بیش از حد
زمانی که با iPhone 14 Pro به بازی میپردازید، انتظار دارید که همه این بازیها توسط این گوشی له شوند و همین اتفاق هم میفتد. جدای از تنظیمات گرافیکی که سازنده آن بازی برای جلوگیری از اتفاقات دور از انتظار، غیرفعالشان کرده، پرچمدار اپل میتواند بدون هیچ دردسری، بهترین پرفورمانس را به شما ارائه دهد.
اگر سابقه تجربه بازی روی دستگاههای میان رده را دارید، مطمئنا از وضوح سایهها و رندر انعکاسها شگفتهزده خواهید شد. در مقایسه iPhone 14 Pro با Samsung Galaxy S22 Ultra، دستگاه اپل در عواملی نظیر انتقال تصویر بهتر عمل میکند.
نرخ فریم به شکل ثابتی بالاتر از محدوده تعیین شده بوده و خبری از افت فریم یا لگ نیست. با این حال، این ماراتن گیمینگ جذاب نهایتا 30-20 دقیقه دوام خواهد آورد.
درواقع، iPhone 14 حین دانلود دادههای اضافی بازی، به صورت تهاجمی گرم میشود. این مشکل در دانلود فایل نصبی بازیهایی مثل Genshin Impact مشاهده شده است. ظاهرا هنگام دانلود و پردازش این منابع در پسزمینه، تراشه این گوشی به مشکل میخورد.
برخلاف دستگاههای اندرویدی (Android)، شما نمیتوانید از برنامههای غیر انحصاری برای آنالیز سیستمها یا سنجش نرخ فریم یک آیفون استفاده کنید. اپل حتی اجازه بررسی CPU یا سطح دمای باتری را هم نمیدهد. تنها راه ممکن برای انجام این امر، استفاده از یک برنامه متنباز (Open Source) به نام trdrop است که ثبات فریم ریت هنگام بازی کردن را اطلاع میدهد.
قیمت گوشی گیمینگ در گوشی شاپ با امکان پرداخت نقد و اقساط
به طور کل، بازیهای درگیرکننده با نرخ فریم 60 اجرا میشوند و با گرافیک استاندارد، این عدد بین 45 تا 59 جابجا خواهد شد. البته زمانی که تنظیمات گرافیکی را بالا ببریم، فریم ریت به عدد 45-40 میرسد. این اعداد حاصل یکسری تست و بررسی هستند و بعید است با چشم غیرمسلح، بتوان تفاوت آنها را مشاهده کرد.
برای بازیهایی که وعده دادند با استفاده از فناوری ProMotion صفحه نمایش iPhone 14 Pro نرخ 120 فریم را به مخاطبین خود ارائه دهند، این مورد تنها در صورتی امکانپذیر است که گرافیک پایینتر از حد متوسط قرار بگیرد. اگر تنظیمات فراتر از موارد ذکر شده باشد، بازیها بین 60 تا 90 فریم اجرا میشوند.
در عناوینی که درگیرکنندگی کمتری دارند، به خصوص بازیهای مستقل، فریم ریت اصلی با بالا بردن تنظیمات در حالت 60 و به صورت ثابت قرار دارد. به طور کل، نرخ فریم دریافتی از هر بازی به میزان سنگینی گرافیک و تنظیمات انتخابی گیمرها بستگی دارد.
در بازیهایی مانند Diablo Immortal که به شما اجازه میدهند تا ماموریتهای مراحل ابتدایی را به شکل متفاوتی پیش ببرید، مشکلاتی اعم از لگ وجود دارد. بازی 25 الی 30 دقیقهای روی تنظیمات گرافیکی بالا، در نهایت باعث کند شدن حرکات کاراکتر شما میشود که نشان از لگ دارد.
شاید در ابتدا فکر کنید که این مورد مربوط به تاخیر حاصل از اینترنت است، اما با برنامههای تست سرعت از جمله Ookla، میتوانید این مورد را بسنجید. برای مقایسه iPhone 14 Pro با سایر گوشیها، یک مقایسه با دو موبایل Samsung Galaxy S22 و OnePlus 10 Pro انجام گرفت. در این دو موبایل، بازی Diablo Immortal در حال دانلود فایلها مورد نیاز اجرا میشود.
تجربه بازی در این پرچمداران اندرویدی به شکل غافلگیرکنندهای دور از انتظار بوده و با هیچ مشکلی همراه نیست. با این حال، این مورد به یکسری بازی با خطوط پردازشی خاص محدود شده است. با دانلود فایلهای مورد نیاز، iPhone 14 Pro بدون هیچ لگی بازیها را اجرا میکند، اما این لذت چندان طولانی نیست.
باید گفت سختافزار مدیریت حرارت iPhone 14 Pro بسیار بد و نامناسب است. مدت زمان هر بازی سنگینی که روی این موبایل انجام دهید، نهایتا 30 دقیقه طول کشیده و پس از آن، این گوشی به یک تکه فلزی-شیشهای داغ تبدیل خواهد شد. بخش زیادی از این گرما در قسمت پایینی دوربین متمرکز میشود.
داغ شدن قاب فلزی و ضد زنگ این گوشی هم سریعتر از حالت عادی انجام شده و به دفع گرما، خصوصا زمانی که دستهای شما در دو طرف گوشی قرار میگیرند، کمکی نمیکند. با بازی بین 30 تا 40 دقیقه، دمای پنل عقب بین 38 تا 42 درجه سانتیگراد (100 تا 107 درجه فارنهایت) قرار میگیرد. ممکن است دمای نسبتا بالای گوشی را از پشت کاور آن هم حس کنید.
گرما فقط روی قاب و قسمت پشتی گوشی متمرکز نشده است، بلکه صفحه نمایش این موبایل هم در صورتی که میزان درخشندگی بالا باشد، میتواند بسیار داغ شود. بعضی از گیمرها متوجه شدند که iPhone 14 Pro زمانی که بازی شما بیش از 30 الی 40 دقیقه طول بکشد، میزان نور را کاهش میدهد. هرچقدر که بازی سنگینتر باشد، عدد ذکر شده پایینتر میآید.
وقتی بازیهایی مثل Call of Duty Mobile و Genshin Impact را به شکل مداوم بازی کنید، متوجه این مورد خواهید شد. زمانی که این اتفاق رخ میدهد، گوشی نفس راحتی کشیده و صفحه به حالت عادی برمیگردد. اگر برایتان سوال شده، کاهش میزان روشنایی در صفحه نمایش یک باگ نیست.
بنا به ادعای اپل، پایین آمدن روشنایی در صفحه دستگاه تنها زمانی انجام میشود که گوشی تحت فشار زیاد باشد. همچنین این مورد در زمان گرفتن ویدیو، استریم محتوا با رزولوشن بالا و قرار دادن دستگاه در زیر نور آفتاب به مدت طولانی روی گوشی اعمال میشود.
تا زمانی که در یک فضای خنک قرار داشته باشید، هیچ چیز مزاحم بازی کردن شما نخواهد شد، به شرطی که در محیط باز و زیر نور خورشید به انجام PUBG Mobile و شلیک به دشمن مشغول نشوید.
سرویس Arcade: فوت کوزهگری Apple
در مقایسه با اشتراک سرویسهای مختلف اعم از Netflix، Xbox Game Pass، Amazon Luna، YouTube Premium و… خرید اشتراک یک سرویس برای گوشی میتواند دور از انتظار باشد. حداقل این موضوع چیزیست که خیلیها به آن فکر میکنند. اضافه شدن یک سرویس گیمینگ دیگر به این لیست کاری نیست که هر کسی انجام دهد. وقتی هم صحبت از بازیهای موبایل و اصطلاح غلط “بازیهای موبایل تجربه گیمینگ نیستند” به میان میآید، این افراد به کل حق را به خودشان میدهند.
سرویس Apple Arcade از جدیدترین محصولات اپل در عرصه گیمینگ به شمار میرود و میتواند نظر این افراد راجع به بازی با موبایل را تغییر دهد. کیفیت بازیهای قرار گرفته در این محصول چندین سطح از App Store بالاتر است. گرافیک بصری عالیست، کیفیت صدا بهتر و بازی با صفحه لمسی حس واقعگرایانهای را به گیمر منتقل میکند. از همه مهمتر، این بازیها برخلاف عناوینی که روی سرویس Arcade قرار ندارند، مشکل گرافیکی کمتری ایجاد خواهند کرد.
خبری از لگ نیست، ثبات فریم ریت هم به تجربه شما کمک ویژهای میکند. انگار که اپل برای انتخاب این بازیها، کیفیت را در بالاترین قسمت اولویتهای خود قرار داده است.
شاید فکر کنید عنوان Asphalt 9 بهترین محصول ماشینسواریست، اما زمانی که Gear.Club Stradale را تجربه کنید، نظرتان به کل عوض میشود. این بازی که در سرویس Arcade قرار دارد، در کیفیت بصری واقعگرایانه قدمی رو به جلو برداشته است. دیزاین محیطی، انعکاس نور هر خودرو، جزئیات زمین و رانندگی روان با ماشینها بخشی از ویژگیهای این اثر بوده که ترکیب همه آنها با یکدیگر، تجربه خیلی خوبی را به وجود میآورد.
ممکن است اغراقآمیز به نظر برسد، اما کیفیت کلی این بازی شبیه به پورت PC عنوان Forza Horizon 5 است، با این تفاوت که بدون هیچ دانگریدی، روی صفحه نمایش iPhone 14 Pro اجرا میشود. شاید بعد از انجام بازیهای ریسینگ روی PC یا پیشبرد عناوین رانندگی روی کنسولهای خانگی، انجام یک بازی با سبک مشابه در موبایل بتواند علاوه بر تنوع، لذت بیشتری هم به شما منتقل کند.
اگر به گرافیک با استایل انیمههای سایبرپانکی علاقه دارید، بازیهای Pathless و Sayonara Wild Hearts در فهرست سرویس اپل بیرقیب هستند. کاتسینهای زیبا، کارگردانی، کنترل روان حرکات و جهانسازی این دو اثر میخکوبکنندهست.
بازیهای زیادی در سرویس Arcade وجود دارند، اما این دو عنوان از نظر زیبایی بصری و ارزش تجربی، در سطح بالایی قرار میگیرند. به ویژه Sayonara Wild Hearts که در ویترین Arcade، مثل یک الماس میماند. اگر به عناوین Portrait Gaming علاقه دارید، عنوان Thumper+ با رنگبندی بینظیر و انیمیشنهای روانش شما را شگفتزده میکند.
طرفداران ژانر اکشن-ماجرایی هم بازیهایی نظیر Castlevania: Grimoire of Souls و Samurai Jack: Battle Through Time را در اختیار دارند که در کنار کنترل روان و کاتسینهای چشمگیر، جهانسازی عالی و حس آشنایی بینقص این دو فرانچایز را به آنها هدیه میدهد.
اگر در دنیای مجموعه Zelda زندگی کردید، بازی Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realms اینجاست تا ساعتها سرگرمتان کند. این بازی هم یک اثر انیمیشنی دیگر است که دنیای آن از بار تعاملی بالایی بهره میبرد. مکانیکهای مبارزه روان، داستان درگیرکننده (و کمی قابل پیشبینی) و باس فایتهای چالشبرانگیز، تجربه ارزشمندی از این اثر به وجود میآورند.
این بازی روی کنسول دستی Nintendo Switch هم در دسترس قرار دارد، اما اگر کنترلری برای موبایل خود دارید، میتوانید مدت طولانی به پیشبرد این عنوان مشغول شوید.
بازیهای GRIS+، FANTASIAN، Star Trek: Legends، LEGO Star Wars: Castaways و Warped Kart Racers و تعداد زیادی بازی دیگر، از سایر عناوین محبوب Apple Arcade به شمار میروند. این بازیها از بار سرگرمکنندگی زیادی بهره برده و اگر میخواهید مدت زیادی با گوشی خود مشغول شوید، بهترین گزینهها هستند. با این حال، یک بار دیگر باید گفت که مدیریت حرارتی ضعیف، از لذت بردن شما جلوگیری خواهد کرد.
برخلاف بازیهایی که در این سرویس قرار ندارند، عناوین موجود در Apple Arcade از فریم ریت، ثبات و مصرف باتری به مراتب بهتری بهره برده و همچنان باعث گرمای گوشی میشوند. صفحه نمایش برای مدتی گرم شده و برای اینکه بتوانید دوباره از گوشی استفاده کنید، باید برای مدتی آن را کنار بگذارید.
iPhone 14 Pro یک افسانه گیمینگ است (تقریبا)
آیا iPhone 14 Pro گوشی گیمینگ بهتری از پرچمداران اندرویدی مثل Asus ROG Phone 6 است؟ با در نظر گرفتن زاویه فنی، جواب قطعا “نه” خواهد بود! حالا سوال بعدی این است که آیا این موبایل میتواند تجربه گیمینگ بهتری از سایر گوشیهای اندرویدی ارائه دهد؟ بله و جواب این سوال هم سرویس Apple Arcade است.
برای آن همه قدرتی که در تراشه A16 Bionic قرار گرفته و درموردش صحبت کردیم، این چیپ باید بتواند اجرای بازیهای مشابه با کنسولهای خانگی را بدون هیچ فشاری انجام دهد. این مورد روی کاغذ ممکن است، اما مدیریت حرارت فاجعهبار این گوشی باعث شده تا آتش اژدهای اپل گریبان خودش را هم بگیرد.
شاید اپل بتواند با چند آپدیت و بهینهسازی پرفورمانس گیمینگ این گوشی، شرایط گرمایی آن را هرچقدر هم که کم باشد، کنترل کند. سخت است که به پتانسیل هدر رفته در این مورد فکر نکنیم. برای پردازشگری با توان A16 Bionic، سیستم خنککننده بهتر میتوانست سطح بسیار بالایی به توانایی گیمینگ آیفون ببخشد.
این مورد به این مربوط نیست که iPhone 14 Pro گوشی گیمینگ بدی است، درواقع این چیزی نیست که ما از ابتدا گفتیم. برای گیمرهای عادی، این گوشی میتواند سالیان طولانی بازیها را با بالاترین کیفیت اجرا کرده و آنها را خوشحال نگه دارد. با این حال، با در نظر گرفتن عملکرد دستگاههای گیمینگ اندرویدی و پتانسیل هدر رفته این گوشی اپل، سخت است که به iPhone 14 Pro به عنوان یک موبایل گیمینگ نگاه کرد.
بیشتر بخوانید: